Електрокари: минуле, сьогодення і майбутнє

Електромобілі давно перестали бути чимось фантастичним. Хіба що на пострадянському просторі на них ще дивляться як на дивину. У розвинених країнах вони вже давно стали буденними засобами пересування і нікого не дивують. Чому Україна в питанні електротранспорту поки відстає, і коли ситуація зміниться? Спробуємо знайти відповідь на ці питання.


Історична довідка

Дивно, але перший електромобіль з'явився раніше, ніж більш звичний нам двигун внутрішнього згоряння. Перший візок з електромотором був створений у Європі в далекому 1841 році.

Серйозніші розробки з'явилися вже до кінця XIX століття. Інженер-винахідник Іполит Романов запропонував проект першого електричного омнібуса на сімнадцять пасажирів в 1899 році. На рік винахідника випередила американська фірма "Морріс-Салом", яка почала випускати прообрази сучасних електрокарів з 1898 року.

Спочатку електродвигуни та бензинові двигуни були приблизно рівні по потужності, але широкого поширення набули саме другі, так як їх простіше було заправляти. Зарядка електромобіля в першій половині XX століття була процесом вкрай довгим, трудомістким і таким, що вимагає спеціальних знань від водія. З авто знімалися батареї, які годинами заряджалися від спеціального генератора. Звичайно, в таких умовах говорити про далекі поїздки на електрокарах було не можна.

Двигун внутрішнього згоряння переміг. Але не надовго. Уже в 70-х роках людство зіткнулося в забрудненням навколишнього середовища та іншими "принадами" бензинових двигунів. Разом з наростання екологічних проблем, стали говорити і про альтернативи звичним автомобілям.

Однак, після того як ціна на паливо сильно впала через десять років, про альтернативні проекти знову забули. Аж до нашого часу. Стало зрозуміло, що енергетична криза наростає, запаси нафти не вічні, а ціна на бензин іноді буває вкрай неприємним сюрпризом. Багато компаній повернулися до розробок електрокарів, які, по-перше, не залежать від цін на паливо, а по-друге - не забруднюють наше багатостраждальне навколишнє середовище.

За останні п'ять років індустрія електроавто сильно просунулася вперед. І мова не тільки про супердорогий Tesla Roadster, але і більш доступні Nissan LEAF або Mitsubishi i MiEV.

Точкою неповернення став скандал з компанією Volkswagen, який в ЗМІ охрестили "Дізельгейтом". У 2015 році виявилося, що автомобілі компанії були оснащені спеціальною програмою, яка під час тестів занижувала показники викиду шкідливих речовин. І насправді шкоди від таких авто набагато більше. Стало зрозуміло, що бензиновий двигун повинен поступово йти в минуле, якщо ми хочемо зберегти нашу планету.

А що у нас?

Для середньостатистичного українця електрокар поки є чимось досить фантастичним і незвичним. Та й далеко на такому автомобілі по нашій країні поки не поїдеш - мало місць для підзарядки, погано розвинена відповідна інфраструктура.

Щоб зрозуміти, чому справи йдуть саме так і коли ситуація почне змінюватися, ми поговорили з представником компанії-виробника зарядних станцій для електромобілів GreenFuel Дмитром Ніколайко.

"Почнемо з того, що електрокарів в Україні поки що не так вже й багато. Десь близько 1700 поставлених на облік, і ще 500-700 очікують продажу або розмитнення. При цьому на всю країну знайдеться не більше 200 зарядних станцій, в основному у великих містах: Києві, Одесі, Харкові, Дніпрі, Львові.

Звичайно, при такій кількості електромобілів розвиненої інфраструктури як в Європі, наприклад, бути не може. Але біда ще й у відсутності логіки цієї інфраструктури. З електрокарами зараз є одна основна проблема - час зарядки. Водієві доводиться кілька годин чекати, перш ніж авто зарядиться. У розвинених країнах це питання вирішили просто - зарядні станції є майже на всіх парковках, так що машина просто заряджається під час простою, а власник не витрачає свій час на пусте очікування. У Києві на даний момент тисячі паркомісць, і всього 50-70 зарядних станцій для електрокарів, в інших містах ситуація гірша. Наша компанія разом з партнерами зараз активно працює над створенням зручної інфраструктури для користувачів таких авто".

Проте, Дмитро вважає, що ринок електрокарів в Україні буде поступово, але вірно розвиватися. Компанія GreenFuel не відстає від світових тенденцій і вже майже три роки працює над розвитком інфраструктури для електрокарів в Україні. Зараз виробничі потужності GreenFuel такі, що вони можуть випускати більше тисячі зарядних станцій в рік, що істотно урізноманітнює географію користувачів електроавто. Причому продукція компанії - абсолютно українська, наша. Розвиток цієї галузі може серйозно допомогти країні перестати залежати від іноземного палива.

"У всьому світі цей ринок зараз має шалені темпи розвитку. І повз нас цей процес теж не пройде. Наступний рік обіцяє бути майже революційним. Багато найбільших компаній, такі як Volkwagen, Reno і Mercedes планують випустити свої нові варіанти електрокарів. Причому це будуть не супердорогі машини, такі як Tesla, а більш ніж доступні авто, в тому числі і для українського споживача.

Крім цього, зараз активно ведуться розробки технологій, які дозволять істотно скоротити час зарядки електрокарів, що тільки посприяє їх популярності. Та й зарядку вони будуть тримати довше. Якщо зараз її вистачає на 150 км, то в наступному році з'являться моделі, здатні проїхати 300 км і більше. І можна буде вже говорити про далекі подорожі на електроавто. Навіть в країні-бензоколонці Росії зараз хочуть впровадити зарядні станції на заправках. Хоча, здавалося б, у них проблем з нафтою бути не повинно і там електрокарів ще менше, ніж в Україні", - розповів Дмитро.

Висновки

За електрокарами майбутнє. Звичайно, їм ще належить витримати конкуренцію з новими автомобілями на водневих двигунах, але це буде битва двох систем майбутнього. А старий добрий бензиновий двигун поступово піде в минуле. І ми сподіваємося, що Україна не залишиться осторонь від цих процесів і буде модернізуватися та розвиватися разом з усіма іншими розвиненими країнами. У тому числі і в сфері електротранспорту.


Електрокари: минуле, сьогодення і майбутнє Електрокари: минуле, сьогодення і майбутнє Reviewed by Василь Іваночко on 8:30:00 Rating: 5